A terepi vizsgálatok nem pótolhatóak egyetlen tantermi órával sem, hiszen itt a gyerekek a saját közegükben vizsgálhatják a különböző élő és élettelen dolgokat.

A Sulinet Digitális Tudásbázis is kínál terepi vizsgálatokat:

 

A biológiai vízminősítés

A biológia vizsgálatok (bioindikáció) alapján számított bioindex (BI) a vízfolyások vízminősítésének az eszköze. Ez az egyszerű módszer lehetővé teszi, hogy képet kapjunk a vízfolyások ökológiai állapotáról. A biológiai vízminősítés a kémiai vízvizsgálatok értékes kiegészítése, mind tudományos, mind oktatási szempontból. A belga módszert (Belga Biotikus Index - BBI) számos laboratórium tesztelte. 1984 óta a BBI a hivatalos biológiai vízminősítési eljárás Belgiumban. A BBI minimális adaptációval egész Európában használhatónak bizonyult. A BBInek a középiskolai oktatásban is könnyedén használható egyszerűsített változatát elnevezték BISEL-nek.

 

A halott fa él

Keressünk az erdőben egy elpusztult fát. A gyerekekkel járjuk körbe, jól figyeljük meg. Mindenki írja fel egy lapocskára (egyre csak egyet), hogy ez az élettelen fa miért él mégis, (kik laknak rajta, benne, kiknek nyújthat menedéket, táplálékot, stb.). Utána álljuk körül és beszéljük meg a leírtakat és mindenki tegye a lapocskáját a fa mellé.

Vizsgálódások:

Eszközök: nagyító, csipesz, tálkák, gyűjtőüveg.

  • Keressünk kidőlt, lábon álló halott fát és próbáljuk kideríteni, hogy mi okozhatta a fa pusztulását. 2- 3 fős csoportokban vizsgálják meg a következőket:
  • a fa szilárdságát, (kérge ép, hiányos, levált, korhadó, lyuggatott)
  • színét (algás, zuzmós)
  • rágásnyomokat (lárvajáratok, rovarrágások)
  • A kipusztult fán- fában lakó élőlényekből gyűjtsenek, vizsgálják meg a helyszínen, állathatározóval határozzák meg őket.
  • Készítsenek saját vázlatot a feltárási helyről. A fellelt állatokat sértetlenül rakják vissza a helyükre.