A társadalmi fejlődés sajátosságai közé tartozik, hogy az ember növekvő igényeit igyekszik kielégíteni a termelés során, s így egyre többet fogyaszt. Míg évszázadokkal ezelőtt világszerte az élelem, a ruházkodás és a lakás volt a legtöbb ember igénye, ma már olyan széles a skála, hogy szinte lehetetlen felsorolni.

Egy új kifejezés is kialakult a jelenlegi fogyasztás jellemzésére: fogyasztói társadalom
"Fogyasztói társadalom egy olyan társadalom, ahol az egyre növekvő számú árucikkek és szolgáltatások birtoklása és használata az elsődleges kulturális törekvés, ez az egyéni boldogsághoz, társadalmi státuszhoz és nemzeti sikerességhez vezető legbiztosabb út." Paul Ekins

Nagy szerepet játszanak a reklámok a fogyasztás növekedésében, hiszen elhitetik a nézőkkel, hogy az általuk bemutatott termék sokkal jobb az eddigieknél vagy a megvásárlása örömet fog okozni nekünk.

A TudatosVásárló.hu internetes magazin több hasznos tanács mellett összeállította a tudatos vásárlók 12 pontját.