Fenntarthatóságra nevelés / Fenntarthatóság pedagógiája

Fenntarthatóság pedagógiája

Az UNESCO a johannesburgi konferenciára elkészített egy kiadványt, amely szerint a fenntarthatóság pedagógiájához szükséges készségek a következők:

  • kritika, kreativitás,
  • kommunikáció,
  • együttműködés,
  • válságkezelés,
  • döntéshozatal,
  • értékelés,
  • új technológiák használata,
  • társadalmi részvétel.

A fentiek alapján elmondható, hogy a fenntarthatóság pedagógiája önálló véleményalkotásra, döntéshozatalra és cselekvésre képes állampolgárok nevelését tartja a legfontosabbnak.
Az UNESCO említett dokumentuma a készségeken kívül e cél elérése érdekében a következő értékek, attitűdök és ismeretek meglétét tarja elengedhetetlennek:

Értékek és attitűdök:

  • a földi élet tisztelete a maga sokféleségében,
  • törődés és közösségérzet az élőlényekkel, megértés, tisztelet és szeretet tanúsítása irányukban,
  • demokratikus, vagyis igazságos, fenntartható, társadalmi részvétel elvén működő, békés társadalom építése,
  • a Föld szépségeinek megőrzésére való törekvés.

Ismeretek:

  • fenntartható fejlődés fogalma,
  • a kölcsönös függőség elve,
  • emberi alapszükségletek,
  • emberi jogok,
  • demokrácia,
  • összefüggés a helyi és a globális folyamatok között,
  • biológiai sokféleség,
  • ökológiai lábnyom,
  • elővigyázatosság elve.